Datakrav til indberetning

Her kan I se Miljøstyrelsens anbefaling til hvilke designkrav, der skal danne grundlaget for miljøgradueringen fra producentansvaret træder i kraft i 2025. Kravene bliver endeligt udmøntet i fase 2 af bekendtgørelsen, som er i høring indtil november 2024.

Hvad stiller designkrav af krav til jeres dataindsamling? 

Der stilles ingen officielle krav til jeres proces for dataindsamling, og hvordan I strukturerer jeres data. Men det er jeres ansvar at sikre, at I har alle de nødvendige emballagedata, der skal til for at kunne indrapportere korrekt til myndighederne og placere jeres emballagemængder i enten rød, gul eller grøn kategori.  

I kan strukturere jeres data og indsamling med henblik på at kunne opfylde kravene til indrapporteringen ud fra, hvad der giver bedst mening for lige netop jeres virksomhed. Det er designkravene i de miljøgraduerede bidrag, der sætter detaljeringsgraden for de data, som skal indhentes. 

Datahåndtering og lagring af data 

Første skridt er at tage stilling til, hvor og hvordan I vil opbevare og vedligeholde jeres emballagedata. 

I kan med fordel overveje følgende muligheder: 

  • Excel el.lign. 
  • egne ERP-systemer, SAP el.lign. 
  • ekstern dataplatform 
  • ekstern dataplatform med international producentansvarsrapportering.  

Læs mere om VANAs partnerskaber for data registrering og international compliance her.

Indberetningsmuligheder hos VANA

VANAs system til indberetning af data er udviklet med udgangspunkt i, at det skal være så nemt som muligt for jer at indberette jeres emballagedata. Derfor kan vores system integrere med alle systemtyper, så I har mulighed for at vælge den løsning, der passer bedst til jeres virksomheds forretningssystem og set up.  

I kan i 2025 vælge at indberette data til VANAs system på flere måder: 

  • direkte i VANAs medlemsportal ved at udfylde felter 
  • overføre data, eksempelvis fra en Excel-fil via en API-integration mellem systemerne.  

Overførsel af data gennem den sidste løsning kræver, at emballagedata overføres i det dataformat, som VANAs interface understøtter. Det betyder, uagtet om I benytter en ekstern partner til dataindberetning eller egne systemer, at I skal kunne overføre i det korrekte format. Vejledning hertil følger, når rammevilkårene er nedsat i bekendtgørelsen.

Se status på implementering her.

Dataindsamling og rapportering 

Der findes mange forskellige udbydere af programmer til datahåndtering samt digitale softwareløsninger til kategorisering og rapportering af producentansvarsforpligtelser på tværs af landegrænser. I bør derfor i den indledende fase også overveje jeres eventuelle behov for både datahåndtering og rapportering. 
Læs om muligheden for at få hjælp til opgaven gennem VANAs partnerskaber.

Fordelen ved at vælge eksterne dataplatforme og digitale softwaresystemer, der er specialister i producentansvarsrapportering er, at de kan hjælpe jer med at opsætte præcis de datapunkter, I har behov for, og strukturere jeres dataindsamlingsproces, eksempelvis på tværs af de lande som I opererer i.  

Flere udbydere tilbyder også producentansvarsrapportering, der kan genereres direkte i deres systemer. Disse tilpasses jeres specifikke behov for de respektive lande, som I tilgængeliggør emballager i.
Læs mere om VANAs partnerskaber til datahåndtering og international compliance her.

Vælger I at opsætte jeres egne systemer, skal I være opmærksomme på at få alle datapunktermed. VANAs medlemsportal kan integrere med alle løsninger. I har således mulighed for at overføre jeres data direkte fra eget system eller fra vores samarbejdspartneres systemer. 

Nyt fra VANA - i din indbakke!

Skriv dig op til VANAs nyhedsbrev, så holder vi dig løbende opdateret om producentansvaret for emballage, vigtige deadlines og alt det virksomhederne skal have styr på, inden producentansvaret træder i kraft til oktober 2025!