Affaldsbehandling

Virksomhederne får med producentansvaret det finansielle ansvar for indsamling, sortering og behandling af deres emballager når det bliver til affald - både fra husholdninger og erhverv. For husholdningsaffald får producenterne også det organisatoriske (praktiske) ansvar for affaldsbehandlingen. For erhvervsaffald får de affaldsproducerende virksomheder det organisatoriske (praktiske) ansvar.

Forskel på producent og affaldsproducerende virksomhed

Producent er en virksomhed, der sætter emballager og/eller påfyldte emballager på markedet.
De har det finansielle (økonomiske) ansvar for affaldsbehandlingen af deres emballager solgt til både husholdninger og erhverv (affaldsproducerende virksomheder).

Affaldsproducerende virksomhed er en virksomhed, der er slutbruger af emballageaffald (gør det til affald). De har det organisatoriske (praktiske) ansvar for at affaldet bliver affaldsbehandlet – ligesom de altid har haft og gjort.

Læs om din virksomhed er omfattet

Flow for affaldsbehandling

Husholdningsaffald

Producenterne har, via den kollektive ordning, det finansielle (økonomiske) ansvar for indsamling, sortering og behandling af emballager. Det organisatoriske (praktiske) ansvar er delt mellem kommune og kollektiv ordning. Kommuner står for indsamlingen i husstande, og den kollektive ordning står for affaldsbehandlingen. De kollektive ordninger skal kun dække omkostningerne til den del af affaldet, der er emballager:

  • Borgere køber emballerede produkter, hvorefter emballagerne bliver til affald. Kommunerne står for indsamlingen ude i husholdningerne. Den kollektive ordning betaler et gebyr til kommunen som dækning for indsamlingen af emballager i affaldet. Affaldet overdrages til den kollektive ordning. Borgere betaler via deres renovationstakst for den del af affaldet, der ikke er emballager.
  • Den kollektive ordning har det organisatoriske ansvar for, at affaldet bliver affaldsbehandlet og genanvendt. Den kollektive ordning kompenseres af kommunen for den del af affaldet, som ikke er emballager.

Erhvervsaffald

Den affaldsproducerende virksomhed har det organisatoriske (praktiske) ansvar for, at emballageaffaldet bliver affaldsbehandlet. Emballageaffaldet overdrages normalt til private affaldsindsamlere.

  • Affaldsproducerende virksomhed (erhverv) køber emballerede produkter, hvorefter emballagerne bliver til affald. Virksomheden laver en aftale med en privat affaldsindsamler, der sikrer indsamling, sortering og genanvendelse af emballageaffaldet.

Kompensation

Producenter har det finansielle (økonomiske) ansvar for de emballager, de sætter på markedet og som ender i erhvervsaffaldet. De betaler omkostninger for dette til den kollektive ordning, som de er medlem af.

Affaldsproducerende virksomheder kan søge kompensation for deres udgifter til indsamling og behandling af emballageaffald. Virksomheden betaler stadig for den del af affaldet, der ikke er emballager.

Den kollektive ordning udbetaler kompensation for omkostningerne til håndtering af erhvervsemballageaffald til enten den:

  • affaldsproducerende virksomhed eller
  • affaldsindsamlere, som søger på vegne af sine kunder.

VANA arbejder på den konkrete model for udbetaling af kompensation og opdaterer løbende.

Flow for kompensation

Anmodning om kompensation skal rettes til den kollektive ordning, som har fået tildelt betalingsforpligtelsen for den fraktion og kommune, hvor den affaldsproducerende virksomhed er fysisk beliggende i henhold til dennes p-nummer. Fraktionerne, der kan søges for er:

  • Papemballageaffald.
  • Papiremballageaffald.
  • Metalemballageaffald.
  • Glasemballageaffald.
  • Plastemballageaffald.
  • Mad- og drikkevarekartonemballageaffald.
  • Træemballageaffald.
  • Emballageaffald korrekt sorteret som restaffald.
  • Emballageaffald i farligt affald.

For at beregne hvor meget producenterne (via VANA) skal betale til de affaldsproducerende virksomheder for erhvervsemballageaffaldet, skal der anvendes nøgletal, som fastsættes af Miljøstyrelsen. Nøgletallene reguleres én gang årligt og offentliggøres på Miljøstyrelsens website.

Beregning

Beregning af kompensation sker ud fra de retningslinjer, der fremgår af emballagebekendtgørelsens bilag 12.

VANA opgør betalingen for indsamling, transport og behandling af erhvervsemballageaffald fra affaldsproducenter med nedenstående formler:

  • Beløb til betaling = antal ton * fordelingsnøgle for emballageandel * (nøgletal for indsamling + nøgletal for behandling).

Ved kombineret indsamling anvendes følgende formel:

  • Beløb til betaling = antal ton * fordelingsnøgle for kombineret indsamling * fordelingsnøgle for emballageandel
    * (nøgletal for indsamling + nøgletal for behandling).

Ordforklaringer til formler for beregning

Antal ton er den mængde affald, som affaldsproducenten har produceret og anmodet om betaling for inden for den givne betalingsperiode.

Fordelingsnøglen for emballageandel er de fordelingsnøgler, der fremgår af tabel 4-7 i bilag 8. Producenten skal anvende disse fordelingsnøgler ved opgørelsen af omkostningerne.

Fordelingsnøgle for kombineret indsamling er de fordelingsnøgler, der fremgår af tabel 2 i bilag 8 for affaldsfraktioner, indsamlet via kommunale henteordninger, der indsamles via kombineret indsamling. Producenten skal anvende disse fordelingsnøgler ved opgørelsen af omkostningerne

Nøgletal for indsamling og nøgletal for behandling udgør en samlet markedspris for indsamling, transport og behandling, herunder også forbehandling og afsætning af affaldsmaterialer. Ved beregning af betalingen skal producenten benytte nøgletal for omkostninger til hhv. indsamling samt behandling, der fastsættes af Miljøstyrelsen. Producenten skal benytte de til en hver tid gældende nøgletal, der på tidspunktet for opgørelsen fremgår af Miljøstyrelsens website, jf. § 68.

Miljøstyrelsen fastsætter nøgletal for indsamling og behandling af erhvervsaffald med udgangspunkt i et grundtal for en aktuel markedspris for henholdsvis behandling og transport.

Grundtallene prisreguleres løbende, bl.a. ved brug af indekser for afsætningspriser, og ganges med priseffektivitetsfaktorer for at nedjustere nøgletal, så de afspejler en effektiv indsamling og afsætning.

Tilbagetagede mængder:

  • Virksomheder, der har tilbagetaget eget emballageaffald, og som indberetter dette som tilbagetaget til sin kollektive ordning, kan ikke samtidig søge om kompensation for indsamling, transport og behandling af erhvervsemballageaffald, der stammer fra virksomhedens tilgængeliggjorte emballager.

Affald, der indgår i en kommunal hente- eller bringeordning:

  • Affaldsproducerende virksomheder, der får deres affald hentet som en del af en kommunal hustandsindsamling, eller som afleverer deres affald i en bringeordning (genbrugsstationer), kan ikke søge om kompensation, da omkostninger til emballageaffald er dækket af kommunes gebyr for indsamling, som er indregnet producentansvaret. Dette medfører, at gebyret for indsamling eller brug af genbrugsstationen bør blive lavere.
  • Affaldsproducerende virksomheder, der får hentet deres affald af en kommune, der indsamler erhvervsaffald særskilt fra husholdningsaffald, kan ikke søge om kompensation, da denne retten til kompensation er overdraget til kommunen.

Emballageaffald med fortjeneste:

  • Affaldsproducerende virksomheder, der har emballageaffald, som afsættes med fortjeneste (inkl. indsamling, transport og affaldsbehandling), skal ikke anmode om betaling.

Nyt fra VANA - i din indbakke!

Skriv dig op til VANAs nyhedsbrev, så holder vi dig løbende opdateret om producentansvaret for emballage, vigtige deadlines og alt det virksomhederne skal have styr på, inden producentansvaret træder i kraft til oktober 2025!