Få inspiration til forberedelserne fra COOP Trading
Vi skal reducere, genbruge og genanvende ressourcerne bedre. Og det bliver særlig vigtigt at få skabt en cirkulær økonomi til producentansvaret for emballage træder i kraft i januar 2025. Men hvordan designer man i praksis emballager til at være mere cirkulære? Her får du indblik i Coop Tradings strategiske tilgang.
Svetlana Simonsen, nordic packaging manager i COOP Trading A/S, forklarer: 'Vi har en ambition om at sikre, at den emballage, vi sætter på markedet, både er bedst for miljøet og for bundlinjen. Derfor har vi sat en række initiativer direkte knyttet til designet af emballagen i gang - også i forhold til salgs- og transportemballager. Og så arbejder vi samtidig på et strategisk niveau med at inddrage indkøberne i processerne for at sikre mere miljøvenlig emballage.'
Coop Trading A/S har været igennem flere modningsfaser for at nå til det sted, de er i dag. Svetlana fortæller: "Rejsen tog sit udgangspunkt fra et ’hardcore’ fokus på omkostningsbesparelser ved at reducere emballagen. I dag tager vores fokus i langt højere grad afsæt i, hvordan emballagen kan designes ud fra de bedste miljøhensyn og den cirkulære tilgang - naturligvis uden at vores ejerkreds får enorme regninger, når afgifterne rammer”, fortæller Svetlana.
I Coop Trading A/S arbejdes der i særdeleshed på at skifte alle de ikke genanvendelige multilayer-materialer ud med genanvendelige monomaterialer. Det gælder både i forhold til den enkelte materialedel, men også ved et fokus på sammensætningen af de enkelte delkomponenter. Desuden arbejdes der strategisk med at sikre, hvor nemt det er for forbrugeren at adskille de forskellige emballagekomponenter.
Med producentansvaret for emballage er det blevet endnu mere tydeligt, hvor vigtigt det er, at vi arbejder med emballagen - og det starter helt ude hos indkøberne.
Nordic packaging manager, COOP Trading A/S
Eksempel: Fra multilayer til enkeltdele, der kan adskilles
Et eksempel på et nyligt skift i emballage er en bakke, der er gået fra multilayer plastbakke med multilayer-folielag, der ikke kan genanvendes, til en bakke lavet af papirfibre med et adskilleligt inderlag, en mono PP-folie og et pap-sleeve. I den nye emballage kan alle dele adskilles, sorteres og føres ind i en genanvendelsesstrøm. Næste skridt i udviklingen er at reducere højden på bakken og mindske størrelsen af pap-sleevet. Emballagen er mærket for hver enkelt komponent med materialesymbol, som svarer til sorteringskilden.
Eksempel: Reducering af print på materialerne
Et andet eksempel er mindre print, som giver en højere genanvendelseskvalitet af emballagen. Her er en pose i et flerlags-materiale, der ikke kan genanvendes eller kun genanvendes i en meget lav kvalitet, skiftet til en transparent pose i monomateriale, hvor der nu kun er print i top og bund af posen (se billede nedenfor). I Sverige kan omfattede producenter forvente, at mere end 60 % trykprint på emballagerne vil medføre øgede afgifter.
Bag om COOP Trading A/S
COOP Trading A/S er det største nordiske indkøbsselskab. Selskabet ejes af private label-indehaverne COOP Danmark, Norge, Finland og Sverige, som fører produkter under mærkerne Xtra, Coop, Rainbow og Änglamark.
Produkterne forhandles i mere end 4500 butikker i Norden, som forhandler ca. 5000 forskellige varer hvert år – et tal, som er stigende. Og emballagen har en helt central rolle, når det kommer til bæredygtige initiativer.